Pemanis blog =)

Search

Saturday, July 21, 2012

Petua kurangkan lapar


Petua ni sy dapat dari rakan facebook :) 

Kalau nak kurangkan lapar dan dahaga di mana kita bekerja seperti biasa amalkan petua berikut, insyaAllah kurang lapar dan dahaga.

## Mesti sahur ##
-Ketika nak makan nasi, bacalah apa yang sepatutnya dibaca sebagai seorang muslim.
-Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul.
Baca Surah Al Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal.
-Baca lagi, makan lagi.

(Ada 3 gumpal nasi, jadi 3 kali lah kita kena baca surah Al Ikhlas)
-Dah habis 3 gumpal tu makanlah seperti biasa.
-Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji.
-Sebelum makan kurma tu, bacakan selawat 1 kali dan baru makan buah kurma.
-Baca lagi selawat dan makan kurma lagi sampai habis.

(Ada 7 biji kurma, jadi kena baca 7 kali selawat)
Amalan ini adalah baik untuk orang-orang yg bekerja di tengah panas, seperti buruh kasar dan sebagainya.

Surah Al-Ikhlas itu adalah ayat yg dapat menguatkan segala sendi dan tulang dalam badan kita dengan izin Allah swt.
Buah kurma itu, 7 biji kalau kita makan dlm sehari, iblis takkan dekat dengan kita. Dan ianya adalah amalan Rasulullah, selain dari memberikan tenaga.
Cuba lah dengan izin Allah swt. Wallahualam.

Photobucket
****************************************************
Pecah kaca pecah cermin, dah baca jom komen-komen =)
****************************************************

7 comments:

Aqilah Ali said...

assalamualaikum sis cantek :)


salam ramadhan yer :)


boleh dipraktikkan ni . tapi qlah pagi2 tak selera makan nasi , makan roti je :) sis sihat ?

Misz Mieza said...

Bagus petua ni.. MM baru 1st time dengar.. Jahilnya diriku.. Sobs! Btw, thanks for sharing Gnie! ^_^

...sWeeT uMi... said...

bagus gak petua ni...insyallah leh diamalkan...slmt berpose gnie (^_^)

Gnie Syazni said...

Waalaikumsalam sweetie :)
kalau tak lalu makan nasi tak bolehla nak join petua ni..hehe..

p/s : akak sihat je dik, bertambah sihat.. ^_~

Mr feckry said...

good tips

mamafarah4 said...

boleh dijadikan panduan bersama..

Anonymous said...

kurma 2 mmg btol..puase lepas ade amalkan mkn kurma at least 7 biji...mmg x ngntuk lgsung kat opis...cmpare ngn ari2 sbelom ni x mkn kurma...

My e-Shop

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggroll

Hye Everyone, exchange your link here. This list will be use for blogwalking :)

Thank You So Much For Visiting ^^

Thank You So Much For Visiting ^^
From : Gnie The Manager of this blog..lalala