Pemanis blog =)

Search

Thursday, March 31, 2011

Berhati-hati memberi private info

Sekarang ni kan dah pelbagai penipuan di alam cyber. 
Manusia makin pandai, makin advance...
namun menggunakan di jalan yang salah.

Terbaru penipuan cyber oleh seorang lelaki yang dikenali 'Pakar Kelentong' menjual barangan seperti kereta, dan pelbagai barangan mewah yang lain memperdaya mangsa dengan menawarkan barangan yang berharga tersebut dengan harga yang lebih rendah.

Maklumat mangsa pula dijadikan sumber untuk membuat kad kredit tanpa pengetahuan mangsa. 
Selepas menerima wang dari mangsa, 'Pakar Kelentong' bijak melarikan diri, malah dia juga bijak menyamar. Hasilnya ramai yang menjadi mangsa.

'Pakar Kelentong' tersebut telah berjaya diberkas oleh pihak polis selepas 7 anggota dari siasatan jenayah komersial IPD Daerah Gombak.
Sumber Akhbar Metro, 30 Mac 2011


Risau kan. 
Tapi walau 'pakar kelentong' dah pun diberkas, kita masih perlu berhati-hati. Jangan terlampau mudah mempercayai orang yang kita belum kenal, terutama dalam alam cyber. Perniagaan yang melibatkan harga beribu ringgit, walaupun harga ditawarkan lebih murah, jangan mudah terpedaya..haruslah di siasat dahulu latar belakang penjual terbabit.

Begitu juga halnya dalam dunia blogging, sekarang banyak contest yang melibatkan hadiah wang tunai. Berhati-hatilah jika penganjur meminta maklumat yang tidak sepatutnya. Especially mykad number ye kawan-kawan. Dari situ segala maklumat kita yang lain akan terdedah dengan senangnya.

takde siapa yang suka bila maklumat peribadi dia dicerobohi..^_~

berhati-hati ye semua, Gnie pernah juga menang contest minta IC num. sebenarnya orang tu tak tipu kot tapi tetap taknak lah bagi coz benda tu betul-betul private. dan tak logik sebenarnya bila dia cakap nak guna IC coz nak keluarkan duit dari syarikat. Pelik-pelik...me bukan menang sampai 1000 ringgit pun sampai nak kena guna duit syarikat..bawah 50 ringgit je kot. Plus, kalaupun dia nak guna duit syarikat, keluarkan je lah guna ic dia..haha..macam-macam. Takpelah tolak duit yang bawah 50 tu daripada hilang beribu kang ^_~

p/s : sedangkan nuffnang pun tak minta IC number kan nak bagi duit..hehe

2 comments:

ardinihumaira said...

laa yaka... isk.. dni skang ni duk tanya sape nak jadi ahli avon kena bagi nama alamat no tepon n ic... tade niat nak tipu. adoi risau lak orang pk dni nak wat pape nanti. isk isk... ahli avon kena bagi semua tu pasalnya...

Unknown said...

hehe..betul3..Dni..yang daftar Avon tu takpe lagi. logik la jugak sebab memang clear statement untuk daftar mana2 pun mmg pakai ic num...ini kalau die dah mintak no. account pastu mintak ic pulak mmg risau lah ^_~

My e-Shop

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggroll

Hye Everyone, exchange your link here. This list will be use for blogwalking :)

Thank You So Much For Visiting ^^

Thank You So Much For Visiting ^^
From : Gnie The Manager of this blog..lalala